تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

روش اندازه‌گیری فسفات در آب

روش اندازه‌گیری فسفات در آب

فسفات بر حسب PO43- بیان می‌گردد. این ترکیب در محیط اسیدی قوی با آمونیوم مولبیدات کمپلکس زرد رنگ به فرمول H7P(Mo2O7) ایجاد می‌کند که شدت رنگ ایجاد شده بستگی به میزان فسفات دارد. در زیر به مزاحمت‌ها و نحوه حذف آن‌ها، مواد و محلول‌های مورد استفاده مورد نیاز و روش اندازه‌گیری فسفات در آب می‌پردازیم.

آزمایش فسفات آب در آزمایشگاه آبرام
روش اندازه‌گیری فسفات در آب

مزاحمت‌ها و نحوه حذف آن‌ها:

در اندازه‌گیری فسفات، اگر یون‌های آهن بیشتر از یک میلی‌گرم بر لیتر باشد ایجاد مزاحمت می‌نمایند. ضمناً، واکنش باید در pH نزدیک 0/5 انجام شود.

 

مواد و محلول‌های مورد استفاده مورد نیاز:

1- محلول استاندارد فسفات: این محلول را از دی هیدروژن پتاسیم فسفات (KH2PO4) به دست آورید.

2- محلول سولفوریک اسید: 278 میلی‌لیتر سولفوریک اسید غلیظ را در 500 میلی‌لیتر آب مقطر بریزید و سپس حجم آن را به یک لیتر برسانید.

3- محلول اسیدی آمونیوم مولبیدات: 25 گرم از آمونیوم مولبیدات را در 600 میلی‌لیتر آب‌مقطر حل کنید و ml 140 میلی‌لیتر سولفوریک اسید غلیظ به آن اضافه کنید. سپس محلول را با آب‌مقطر به حجم یک لیتر برسانید.

4- محلول ANSA ( آمینونفتول سولفونیک اسید)

یک گرم آمینونفتل سولفونیک اسید را در 200 میلی‌لیتر آب‌مقطر حل نمایید. سپس به آن 40 گرم سدیم بی‌سولفیت Na2SO3 اضافه کنید. محلول را تا C° 60 گرم کنید و بعد از صاف کردن توسط فیلتر کاغذی با آب‌مقطر حجم آن را با 400 میلی‌لیتر برسانید. محلول را در ظرف تیره نگهداری کنید.

 

روش آزمایش:

10 میلی‌لیتر نمونه را بردارید و به حجم 50 میلی‌لیتر برسانید. آن‌گاه به ترتیب 0/5 میلی‌لیتر سولفوریک اسید، 5 میلی‌لیتر آمونیوم مولیبدات و 2 میلی‌لیتر آمینونفتول سولفونیک اسید اضافه کنید و پس از هر مرحله به هم بزنید. 5 دقیقه صبر نمایید سپس در مجاورت آب‌مقطر به عنوان شاهد توسط اسپکتروفتومتر روی طول موج nm 650  مقدار جذب را اندازه‌گیری نمایید. و از روی منحنی استاندارد میزان فسفات را مشخص نمایید. البته بهتر است در روش‌های اسپکتروفتومتری، شاهد مجموعه‌ای از آب‌مقطر و معرف‌های مورد استفاده باشد.

در آزمایشگاه آبرام (آب راهبر محاسب) نه تنها فسفات آب بلکه سایر پارامترهای شیمیایی، فیزیکی، میکروبی و فلزات سنگین آب آزمایش می‌شود. جهت گرفتن مشاوره و نحوه ارسال نمونه با مشاورین ما تماس بگیرید.

 

منبع:

آزمایش‌های آب، محمود پیکری، احمد کرباسیان

5/5 - (1 امتیاز)

برچسب ها : , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp